Översikt: Upphandlingen av journalsystem i Stockholm
Upphandlingen av journalsystem i Stockholm har pågått i många år. System planeras även användas på Gotland
- En upphandling påbörjades 2018 med sikte på införande 2020. Avbröts på grund av otydligheter i underlaget.
- En ny upphandling inleddes samma år. Avbröts 2019 på grund av bristande konkurrens: alltför få anbud uppfyllde de obligatoriska kraven.
- En ny upphandling inleddes men avbröts 2020 på grund av pandemin.
- 2021 ändrade Region Stockholm spår och istället för ett stort system skulle regionen upphandla olika moduler med öppna och gemensamma standarder: flera mindre system skulle pusslas ihop. "Region Stockholm har redan i dag flera system för olika specialiteter, det är ett arbetssätt som är både invant och uppskattat. Det som saknas är förmåga att dela information" sa chefen för regionens program "Generationsskifte Vårdens IT" Gertrud Ocklin till Läkartidningen.
- I oktober 2024 rapporterade Sveriges Radio om en misstänkt läcka i mångmiljonupphandlingen. Regionrevisorn Kjell Öhström (M) hade fått lyssna på "en ljudinspelning där en person utanför upphandlingen antyder kunskap om upphandlingsdetaljer" rapporterade SR. Det hotade att stoppa hela upphandlingen.
- En utredning kom i december fram till att det inte förekommit någon läcka, enligt en advokatrapport. Upphandlingen kunde då fortsätta.
- I veckan framkom det till Ekot att det kunde finnas möjliga läckor från upphandlingen som regionens egen utredning inte fångat upp. Det skulle handla om läckor som "presenterats för, och väckt intresse, hos andra myndigheter."
- Den 13 februari skulle Region Stockholm ta beslut om nytt journalsystem men den 11 februari bordlades frågan en vecka efter ett yrkande från Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. De menade att upphandlingen har "brist på insyn, brist på parlamentarisk samsyn och flera obesvarade frågor"